همه چیز در باره رشته کوه آلپ
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

کوه های آلپ

کوه ها ، اروپا
 
 
 
 

رشته کوه های آلپ ، یک بخش کوچکی از یک رشته کوه ناپیوسته که امتداد از کوه های اطلس از شمال آفریقا در جنوب اروپا و آسیا به فراتر از هیمالیا . کوه های آلپ سواحل نیمه گرمسیری مدیترانه نزدیک گسترش می یابد منتهی شوند نیس ، از ، فرانسه تا دریاچه ژنو قبل از اینکه از شرق-شمال شرقی به وین (در جنگل های وین) . آنها در آنجا را لمس می کنند رود دانوب و با دشت مجاور مخلوط می شوند. کوه های آلپ بخشی از فرانسه ، ایتالیا ، سوئیس ، آلمان ، اتریش ، اسلوونی ، کرواسی ، بوسنی و هرزگوین ، مونته نگرو ، صربستان و آلبانی را تشکیل می دهند . با این حال ، فقط سوئیس و اتریش می توانند کشورهای آلپ واقعی باشند. حدود 750 مایل (1200 کیلومتر) طول و بیش از 125 مایل عرض در وسیع ترین نقطه خود بین Garmisch-Partenkirchen ، آلمان و ورونا ، ایتالیا ، کوه های آلپ بیش از 80،000 مایل مربع (207،000 کیلومتر مربع) را پوشش می دهند. آنها برجسته ترین مناطق فیزیوگرافی اروپای غربی هستند.

 
کوه های آلپ
رشته کوه های آلپ.
دائرæالمعارف بریتانیکا ، شرکت

اگرچه آنها به اندازه سایر کوههای مرتفع شده در دوره پالئوژن و نئوژن (یعنی حدود 65 میلیون تا 2.6 میلیون سال پیش) بلند نیستند - مانند هیمالیا و کوههای آند و راکی - آنها مسئول پدیده های مهم جغرافیایی هستند . قله آلپ منزوی یک منطقه اروپا از دیگری هستند و منبع بسیاری از بزرگ اروپا رودخانه ها ، مانند رون ، راین ، پو ، و شاخه های متعددی از دانوب . بنابراین ، آبهای کوههای آلپ در نهایت به رسند شمالی ، مدیترانه ای ، آدریاتیک و دریاهای دریاهای سیاه می . به دلیل شکل قوسی ، کوه های آلپ آب و هوای دریایی ساحل غربی اروپا را از مناطق مدیترانه ای فرانسه ، ایتالیا و منطقه بالکان جدا می کند. علاوه بر این ، آنها منحصر به فرد خود را آب و هوای بر اساس تفاوت محلی در ارتفاع و برجستگی و موقعیت کوه ها در رابطه با سیستم های پیشانی که از غرب به شرق از اروپا عبور می کنند ، ایجاد می کنند. به غیر از شرایط گرمسیری ، بیشتر مناطق دیگر موجود در کره زمین ممکن است در جایی از کوه های آلپ شناسایی شوند و کنتراست ها شدید است.

اقتصاد متولی دامپزشکی آلپ که طی قرن ها تکامل یافته است ، از قرن نوزدهم توسط صنایع مبتنی بر مواد اولیه بومی اصلاح شده است ، مانند صنایعی که در مور و مورز دره های در جنوب اتریش به کار رفته اند و آهن از سنگ موجود در کانسارهای نزدیک آیزنرز استفاده می کردند . نیروی برق آبی توسعه در پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم ، که اغلب شامل حوضه های مختلف آبخیزداری بود ، منجر به استقرار در دره های پایین برق صنایع وابسته به ، تولید محصولاتی از جمله آلومینیوم ، مواد شیمیایی و خاص شد فولادهای . جهانگردی که از قرن نوزدهم به روشی متوسط ​​آغاز شد ، پس از جنگ جهانی دوم ، به یک پدیده توده ای تبدیل شد. بنابراین ، کوه های آلپ یک زمین بازی تابستانی و زمستانی برای میلیون ها شهرنشین اروپایی است و سالانه گردشگران را از سراسر جهان جذب می کند. به دلیل این تأثیر عظیم انسانی بر یک محیط شکننده فیزیکی و اکولوژیکی ، آلپ احتمالاً تهدیدترین سیستم کوهستانی در جهان است.

 

ویژگی های جسمی

زمين شناسي

کوههای آلپ در طی کوههای آلپ ظهور کردند کوهزایی اتفاقی ، که حدود 65 میلیون سال پیش با پایان یافتن دوره مزوزوئیک آغاز شد. طرح کلی به روشن شدن قسمتهای اصلی یک فرآیند پیچیده کمک می کند. در پایان دوران پالئوزوئیک ، حدود 250 میلیون سال پیش ، کوههای هرسین فرسایش یافته ، شبیه فعلی ماسف مرکزی در فرانسه و ماسف بوهمیایی که در آغوش بخشهایی از آلمان ، اتریش ، لهستان و جمهوری چک بودند ، همان جایی که اکنون آلپ واقع شده است . یک سرزمین بزرگ ، که از سنگهای بلوری تشکیل شده و به معروف تیرنیا است ، حوضه امروز دریای مدیترانه غربی را اشغال کرده است ، در حالی که بسیاری از بقیه اروپا توسط دریای وسیع غرق شده است. در طول مزوزوئیک (حدود 250 میلیون تا 65 میلیون سال پیش) تیرنه به تدریج توسط نیروهای فرسایش تسطیح شد. مواد فرسایش یافته توسط رودخانه به سمت جنوب حمل شده و در کف اقیانوس وسیعی موسوم به ته دریای تتیس نشین شدند و در آنجا به آرامی به لایه های افقی سنگ متشکل از سنگ آهک ، خاک رس ، شیل و ماسه سنگ تبدیل شدند .

حدود 44 میلیون سال پیش ، فشارهای بی امان و قدرتمندی از جنوب ابتدا پیرنه و سپس کوه های آلپ را تشکیل داد ، زیرا لایه های عمیق سنگی که در دریای تتیس مستقر شده بودند ، در اطراف و در برابر کریستالی جمع شده بستر و با بستر به ارتفاعات افزایش یافته بودند. نزدیک شدن به هیمالیای امروزی. این حرکات تکتونیکی تا 9 میلیون سال پیش ادامه داشت. تیرنیا در ابتدای دوره کواترنر ، حدود 2.6 میلیون سال پیش ، غرق شد ، اما بقایای جرم آن ، مانند منطقه ناهموار استرال در غرب کن ، هنوز در غرب مدیترانه یافت می شود. در طول دوره کواترنر ، نیروهای فرسایشی مرتباً بلوک عظیمی از کوههای تازه تا شده و طغیان را خز می خورند و رئوس کلی چشم انداز امروزی را تشکیل می دهند.

 
از Hörnlihütte افسانه ای ، پناهگاهی در دامنه کوه Matterhorn ، اروپا دیدن کنید
درباره یک هاستل با ارتفاع زیاد در Matterhorn اطلاعات کسب کنید.
Contunico © ZDF Enterprises GmbH، Mainz مشاهده تمام فیلم های این مقاله

این مناظر بیشتر در طول کواترنر توسط آلپ یخبندان و با گسترش زبانهای یخی ، عمق تقریباً 1 مایل (1.6 کیلومتری) که در دره ها پر شده و به ها سرریز می شود ، مدل شد دشت . آمفی تئاتر سیرک های ، برآمدگی های آره و قله های با شکوه مانند Matterhorn و Grossglockner از بالای کوه ها شکل گرفته اند. دره ها به شکل U شکل گسترده تر و عمیق تر شدند و عظیم آبشارهای آبشارهای مانند Staubbach و Trümmelbach در دره Lauterbrunnen از کوه های آلپ برنز از دره های معلق صدها فوت بالاتر از کف اصلی دره ها ریخته شد. دریاچه های کشیده با عمق زیاد مانند دریاچه آنسی در فرانسه ، دریاچه کنستانس ، هم مرز با سوئیس ، آلمان و اتریش و دریاچه های سالزکمرگوت در اتریش بسیاری از دره های یخ زده را پر کرده است. و مقدار زیادی شن و ماسه توسط یخچالهای ذوب شده رسوب کرده و زمین لغزشها - به دنبال ذوب شدن بیشتر یخها - در بخشهایی از کف دره پر شده است. تپه های شرقی سیر در دره رون نمونه ای از این آخرین پدیده است و شکاف زبان فرانسه - آلمانی را در این منطقه نشان می دهد.

 
ماترهورن
ماترهورن
© Goodshoot / تصاویر مشتری
 
آبشارهای استاوبباخ
آبشار Staubbach در رشته کوه های آلپ برنز ، جنوب مرکزی سوئیس.
آدریان مایکل
 


 

وقتی یخ از دره های اصلی خارج شد ، مجدداً رودخانه ها قطع شدند ، هم در دره های جانبی و هم دره های عرضی. دره های رودخانه تا ارتفاعات نسبتاً کمی فرسایش یافته اند که بسیار کمتر از کوه های اطراف است. بنابراین ، آئوستا ، ایتالیا ، در کوههای آلپ پنین و سیرا ، سوئیس ، به قله هایی نگاه می کنند که یک مایل و نیم بالاتر از آنها برج دارند. در دره رودخانه آرو در نزدیکی مونت بلان ، اختلاف تسکین بیش از 13100 فوت است.

یخبندان بنابراین آنچه در غیر این صورت یک فیزیکی سخت تر بود را اصلاح می کرد محیط : آب و هوا در دره ها نسبت به ارتفاعات اطراف بسیار معتدل تر بود ، می توان در عمق کوه ها اسکان یافت ، ارتباطات تسهیل شد و خاکها به دلیل وجود رسوبات ذاتی ذاتاً بارورتر بودند. . شدید یخبندان فرسایش در دوران معاصر نیز ادامه دارد. بسیاری از مایل مربع از یخچالهای طبیعی آلپ، مانند کسانی که در محدوده Ortles و Adamello و چنین یخچالهای طبیعی در اعماق دره به عنوان صدها یخچال Aletsch نزدیک بریگ، سوئیس، هنوز هم در کوه های آلپ پیدا شده است. رواناب تابستانی از این توده های یخی در پر کردن مخازن عمیق مورد استفاده برای تولید برق آبی بسیار مثر است.

فیزیوگرافی

کوه های آلپ از ارتفاعات و اشکال مختلفی برخوردار هستند ، از رسوبات تا شده تشکیل دهنده پیش کوه های آلپ کم ارتفاع که با دامنه اصلی در همه جا به جز شمال غربی ایتالیا مرز دارد تا توده های بلوری آلپ داخلی که شامل بلدون و مونت بلان در فرانسه ، Aare و Gotthard در سوئیس و Tauern در اتریش. از دریای مدیترانه تا وین ، کوه های آلپ به بخشهای غربی ، مرکزی و شرقی تقسیم می شوند که هر کدام از آنها از چندین محدوده مشخص تشکیل شده است.

The غربی رشته کوه های آلپ در شمال روند از ساحل از طریق جنوب شرقی فرانسه و شمال غربی ایتالیا به دریاچه ژنو و دره رون در سوئیس. اشکال آنها شامل آهکی کم ارتفاع از کوه های آلپ دریایی در نزدیکی مدیترانه ، شکاف عمیق دره Verdon در فرانسه ، قله های سنگهای بلورین توده Mercantour و گنبد با پوشش یخچال است مون بلان که در 15،771 فوت ( 4807 متر) بلندترین قله کوه های آلپ است. رودخانه های این دامنه ها از غرب به Rhône و از شرق به Po می ریزند.

The رشته کوه های آلپ مرکزی منطقه از شرق بزرگ سنت برنارد عبور مون بلان در مرز سوئیس و ایتالیا را اشغال به منطقه شمال سپلوژان عبور از Como دریاچه. درون این سرزمین مانند قله مشخص مانند هستند Dufourspitze ، وایسهورن ، ماترهورن و Finsteraarhorn ، تمام 14000 فوت ارتفاع است. علاوه بر این ، دریاچه های بزرگ یخچالی - کومو و مجیوره در جنوب ، بخشی از زهکشی سیستم پو. و تون ، برینز و لوسرن (Vierwaldstättersee) در شمال - در این منطقه قرار می گیرند.

 
گذرگاه بزرگ سنت برنارد
خیابان بزرگ سنت برنارد از میان کوه های آلپ پنین عبور کنید.
هانس هوبر

The شرقی رشته کوه های آلپ ، شامل در بخشی از دامنه Rätische در سوئیس، دولومیت آلپ در ایتالیا، باواریا رشته کوه های آلپ در جنوب آلمان و غرب اتریش، کوه Tauern در اتریش، کوه های آلپ میلادی در شمال شرقی ایتالیا و شمال اسلوونی ، و آلپ دیناریک در امتداد لبه غربی شبه جزیره بالکان ، به طور کلی یک الگوی زهکشی از شمال و جنوب شرقی دارند. رودخانه های Inn ، Lech و Isar در آلمان و Salzach و Enns در اتریش به دانوب در شمال آلپ می ریزند ، در حالی که رودخانه های Mur و Drau (اتریش) و ساوا (منطقه بالکان) به شرق و جنوب شرقی جنوب دانوب تخلیه می شوند. کوه های آلپ در کوه های آلپ شرقی در ایتالیا ، دریاچه گاردا به پو تخلیه می شود ، در حالی که آدیژ ، پیاوه ، تاگلمانو و ایزونزو به خلیج ونیز می ریزند .

 
کوه های آلپ دیناریک ، کرواسی
کوه های آلپ دیناریک که از ساحل دالمتین در Makarska ، یک شهر تفریحی در جنوب اسپلیت ، کرواسی برخاسته اند.
Leo de Wys Inc. / Van Phillips
 
آلپ دولومیت ، ایتالیا
آلپ دولومیت در دریاچه لاندرو ، تیرول جنوبی ، ایتالیا منعکس شده است.
AdstockRF

تفاوت در تسکین در کوه های آلپ قابل توجه است. بلندترین کوهها ، متشکل از سنگهای بلوری خودکار ، در غرب در توده مونت بلان و همچنین در توده ای با مرکزیت Finsteraarhorn (14،022 فوت) یافت می شود که کانتونهای تقسیم می کند Valais و Bern را . دیگر زنجیره بالا عبارتند از سنگ کریستالی از کوه بلانش جلد -که شامل وایسهورن (14780 فوت) و جلد از مونت روزا توده، بخشهایی از آن علامت مرز بین سوئیس و ایتالیا. دورتر از شرق ، قله برنینا آخرین غول بیش از 13،120 فوت (4000 متر) است. در اتریش بالاترین اوج، Grossglockner ، تنها 12460 پا می رسد. بلندترین نقطه آلمان ، Zugspitze در کوههای آلپ باواریا ، فقط 9،718 فوت. و در بالاترین نقطه از اسلوونی و کوه های آلپ میلادی، Triglav ، تنها 9396 فوت است. برخی از کمترین مناطق در کوه های آلپ غربی در دلتا رودخانه Rhône وجود دارد که رودخانه وارد دریاچه ژنو می شود ، با طول 1220 فوت. در دره های آلپ شرقی در شمال ونیز ، ارتفاعات فقط 300 فوت معمول است.

 




:: بازدید از این مطلب : 11750
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : محمد سبز
ت : شنبه 14 فروردين 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی